نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در هرات

تنظیمات

نمایشگاه اختصاصی جمهوري اسلامي ايران در هرات – افغانستان

11 الی14 آبانماه 95

نمایشگاه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران

هرات- تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی

بیش از 95 درصد نیاز های کشور افغانستان به صورت واردات از سایر کشور ها به خصوص کشور های همسایه تامین میگردد . طبق گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات به افغانستان در 6 ماهه نخست سال 94 بیش از یک میلیارد دلار می باشد که نزدیک به 10% از ارزش کل صادرات جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهد . در حال حاضر این کشور در مقایسه با تمام کشورهای منطقه پایین ترین نوع   تعرفه ی گمرکی را داراست . با عنایت به کیفیت مرغوب ، تعرفه ی مناسب ، مسیر نزدیک و سهل الوصول ، رعایت استانداردهای کالاها و خدمات ایرانی ، در این کشور از جایگاه خاصی برخوردار است . مردم افغانستان به علت زندگی در ایران با کالاهای ایرانی آشنایی کامل داشته و ترجیح می دهند از آنها استفاده نمایند . با توجه به توسعه صنعت لوازم خانگی و ورود کالاهایی با کیفیت به بازار زمینه صادرات اینگونه کالاها فراهم و بازار بکر افغانستان آماده ورود اینگونه کالاها میباشد. با توجه به افزایش توان خرید کالاهای ایرانی در افغانستان این بازار مطلوب تر از گذشته شده و از این رو برگزاری نمایشگاه بسیار موفق و پر بازده میباشد. حال شهر هرات به دلیل برخورداری از امنیت نسبی بیشتر از سایر شهرهای کشور افغانستان ، مسیر کوتاه با فاصله یک ساعت از مرز ایران (دوقارون) وجود شهرک صنعتی قابل قبول ، قطب تجاری و بازرگانی بودن و نتیجتاً تمرکز بیشتر تجار و بازرگانان از اقبال بیشتری برای برگزاری نمایشگاههای تجاری برخوردار است.

 

صادرات یکی از مهمترین عوامل ماندگاری و توسعه بنگاه های اقتصادی است. حضور در بازار های جدید صادراتی، باعث تولید انبوه،  افزایش بهره وری، توسعه بازار، تقویت برند، کاهش قیمت تمام شده ی نهایی محصول، بهره گیری از امتیازات صادرات در ایران و ده ها امتیاز آشکار و نهان است، که تداوم حیات و توسعه بنگاه های تولیدی-تجاری را تضمین می نماید.

 

یافتن بازار جدید صادراتی، همواره از نگرانی های تولیدکنندگان بوده و بازاری پرجمعیت و مصرفی، نزدیک، دارای فرهنگ و زبان مشترک، با رقبای کمتر و علاقمند به مصرف کالای تولیدی ایران، از شاخصه های اصلی و ایده آل تمامی صادرکنندگان است.

 

افغانستان با جمعیتی حدود سی میلیون نفر و دارا بودن تمامی شاخص های فوق، مشابهت فرهنگ مصرف بدلیل قرابت فرهنگی و زبانی و حضور چندین میلیون افغانستانی در سه دهه گذشته در ایران به عنوان مهاجر و توریست و از همه مهمتر وجود زبان مشترک که مهمترین عامل تسهیل ارتباط است، یکی از مناسب ترین بازارهای هدف صادراتی ایرانیان است. فرصت های این بازار وسیع در حوزه ی صدور کالا و خدمات، بی شمار و بی بدیل است لکن تهدیدات این حضور، می بایست با دقت مورد توجه قرار گیرد و مبتنی بر شناخت فرصت ها و تهدیدات، هریک از واحدهای اقتصادی علاقمند به حضور، نقشه ی راه مناسب و منطقی فعالیت در این بازار را ترسیم و دنبال نماید.

 

تداوم ناامنی نسبی، قدرت خرید محدود، علاقه و اراده ی اقتصادی و سیاسی رقبای جدی و توانمند خارجی همچون چین، هند، پاکستان و ترکیه و… به حضور در افغانستان و در مواردی بهره گیری از ابزار پرداخت سوبسید و دامپینگ، از تهدیدات فعالیت در این بازار محسوب می گردد. تجارت عمدتاً سنتی که مبتنی بر لزوم اعتماد در معامله و پذیرش تبعات آن است، از دیگر شاخصه های اصلی مراوده با تجار و مصرف کنندگان افغانستانی است، که می تواند توأمان فرصت یا تهدید، تلقی شود.

 

افغانستان تنها در بازه های زمانی محدود یعنی بخشی از زمان حکومت داوود و پس از آن در سالهای اخیر، در مسیر صنعتی شدن ، گام برداشته و هم اینک نیز، اکثر نیازهای ساکنین آن، از محل واردات تامین می شود.

 

نزدیک به چهاردهه جنگ و نا امنی، امکان انجام سرمایه گذاری در زیر ساخت ها را توسط دولت و بخش خصوصی محدود نموده و فرصت های فراوانی در حوزه های کشاورزی، خدمات، صنعت و معدن، برای علاقمندان ایرانی، مشروط به رفع موانع امنیتی و محیطی، در این کشور متصور است.

 

سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی، صادرات کالا یا خدمات، و هر نوع فعالیت اقتصادی دیگر در افغانستان، نیاز به بهره گیری از مشاوران ذی صلاح، و شناخت مناسب از شرایط محیطی و فرهنگی دارد تا مراحل نفوذ، حضور و توسعه، با اطمینان و ریسک اندک، آغاز و ادامه یابد.

 

سیاست اعلام شده دولت تدبیر و امید در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و تنش زدایی در سیاست خارجی با قدرت های جهانی (که اکثراً آنان در افغانستان نقش آفرین هستند ) از یکسو  و  تشکیل دولت وحدت ملی و استقرار آن در افغانستان ، همراه  با سیاست های منطقی و علاقه مندی به توسعه روابط با ایران و سفرهای مکرر فیمابین مقامات دو کشور و فرصت های فراوان دیگر؛ شرایطی تاریخی، بی بدیل و یگانه را فراراه فعالین اقتصادی دو کشور قرار داده است تا بر مبنای سیاست برد-برد و با حمایت بیش از پیش حکمرانان دو کشور، سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی متقابل خود را توسعه دهند.

 

زیرمجموعه ها و گروه های کالایی قابل حضور در نمایشگاه :

نمایشگاه در 4 موضوع اصلی و تخصصی برگزار می گردد.این 4 موضوع هر یک در یک فضای مجزا به شرح ذیل طراحی شده اند :

 

ZONE 1

 

صنعت ساختمان ،مبلمان و دکوراسیون

 

ZONE 2

 

زیر ساختها و صنایع وابسته

 

ZONE 3

 

صنایع غذایی ، داروئی ،صنایع کشاورزی و دامی  ،آرایشی و بهداشتی ،چاپ و بسته بندی

 

مصالح ساختمانی (سیمان،گچ،ایزوگام،قیر،لوله پروفیل و لوله پلی اتیلن  ،شیرآلات بهداشتی ،دروپنجره،کاشی وسرامیک،رنگ ساختمانی،کف پوشها ،سیم و کابل،کلید وپریز، آهن و فولادوشیشه وسنگهای ساختمانی سیستم های برودتی و گرمایشی صنایع الکترونیک  و….) لوازم خانگی (یخچال ، لباسشویی ، لوازم آشپزخانه ، ظروف چینی و شیشه ای ،فرش ماشینی و موکت  ، مبلمان ،کولر آبی و ظروف چدنی و آهنی  و ….)               نفت و گاز و پتروشیمی(نفتريالروغن های معدنی و قیری ،حلالهای آبی ،روغنهای سبک و فرآورده ها،اوره ،روغن صنعتی و…)، خدمات فنی و مهندسی، آب و فاضلاب،راهسازی،پل و تونل سازی ،ماشین آلات وابسته ،صنایع خودرو سازی سنگین و سبک و تجهیزات وابسته ،لاستیک و پلاستیک ،صنایع معدنی .                مواد غذایی، دارویی وتجهیزات بیمارستانی ، صنایع کشاورزی و دامی ،ماشین آلات وابسته ،چاپ وبسته بندی موادغذایی و سایر محصولات،آرایشی و بهداشتی .

ZONE4 : شرکتهای دانش بنیان ،شرکتهای عضو پارکهای فناوری و خدمات شهری

  • مسئولین و مقامات ارشد دولتی و تصمیم گیر در خصوص معیشت مردم
  • روسا و اعضای اتاقهای بازرگانی و تجارت افغانستان و استانهای هرات ، قندهار و مزارشریف
  • والی و شهردار استانهای هرات، قندهار و مزارشریف
  • تجار و بازرگانان عمده از سرتاسر افغانستان
  • بازاریان و کسبه خرد
  • عموم مردم
  • پخش تیزر تلویزیونی 30 نوبت در شبکه های مختلف تلویزیونی افغانستان ( شبکه های سراسری و محلی)
  • نصب بیلبورد های مختلف تبلیغاتی نمایشگاه در شهر هرات و شهرهای مهم همجوار مثل مزارشریف و قندهار
  • نصب بنرهای آویز به صورت گسترده در سطح شهر هرات و شهرهای مهم همجوار مثل مزارشریف و قندهار
  • ارسال 3000 کارت دعوت برای تجار و بازرگانان به صورت هدفمند 3000 عدد

درصورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید.

خانم مهندس کاویانی :

051-37653682

051-37653080 داخلی 16

aresaexpo4@gmail.com

 

خانم مهندس تهرانی :

051-37653452

051-37653080 داخلی 13

tehrani.expo@gmail.com

 

اخبار نمایشگاه فید خبرها
حامیان
  • استانداری خراسان رضوی
  • سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی
  • سازمان توسعه تجارت ایران